محتوا نویسی در وردپرس؛ نویسندگی و کسب درآمد!

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز: 51

آنچه در این مقاله می‎‌خوانید...

مقدمه

نوشتن یه علاقس، یه حس درونیه از چیزاییه که میتونی با اون خودتون خالی کنی و نظرتو یه جا برای همیشه ثبت کنی. خیلی وقتا با نوشتن، میشه اطلاعات مفیدی از حوزه های مختلف رو به مخاطب هایی که دنبال همون محتوا هستن بدی و لذت سبز بودن توی این دنیای تاریک رو بچشی. ما توی این مقاله قراره ترفندهای محتوا نویسی در وردپرس رو مورد بررسی قرار بدیم.

محتوا نویسی در وردپرس؛ نویسندگی و کسب درآمد!

اما قبل از این که به آموزش بپردازیم بیاید یه نکته رو با هم مرور کنیم. برای نوشتن یک محتوا در هر موردی که میخواید شروع به محتوا نویسی اون موضوع بکنید، خودتون رو به جای مخاطب بزارید و سعی کنید مهم ترین موضوع های اون مطلب رو مورد بررسی قرار بدید تا مخاطب بعد از خوندن محتوای شما بتونه عملگرا از نوشته شما استفاده ببره.

حالا چه میخواد تولید محتوا با هوش مصنوعی ChatGPT و AIPRM باشه چه میخواد به صورت دستی مثل همین مطلبی که میخونید باشه!

نوشتن میتونه به اصطلاح Type های مختلفی داشته باشه. یکی از اون تایپ ها زبون محاوره ایه که این مطلب از اون استفاده میبره. یه تایپ یا مدل دیگه هم داریم که به صورت کاملا کتابی و اصولی هست که شما میتونید نمونه های اون رو توی بخش مقالات وبتریکس تیم مشاهده کنید.

پیشخوان وردپرس، پست تایپ نوشته ها

ما میخوایم محتوا نویسی در CMS وردپرس رو مورد بررسی قرار بدیم پس احتیاج داریم به این که پیشخوان وردپرس و پست تایپ نوشته ها رو مورد بررسی قرار بدیم. به همین منظور باید شما با ویرایشگرهای کلاسیک و گوتنبرگ آشنا بشید. ویرایشگر گوتنبرگ ویرایشگری هستش که در حال حاضر بعد از نصب وردپرس با اون رو به رو خواهید شد. این ویرایشگر، ویرایشگر جدیدی به حساب میاد ولی خیلی از نویسنده ها و ادمین های وردپرسی هنوز با کلاسیک ارتباط بهتری میگیرن.

محتوا نویسی در وردپرس؛ نویسندگی و کسب درآمد!

برای این که شما بخواید از ویرایشگر کلاسیک استفاده کنید دو تا راه حل دارید. بهتره بگم دوتا افزونه هست که با نصب اونها میتونید ویرایشگر کلاسیک رو داشته باشید. یکی از اون افزونه ها اسمش Disable Gutenberg هستشو اون یکی Classic Editor ره🤓.

بعد از نصب هر کدوم از این افزونه ها شما میتونید به محیط ویرایشگر کلایسیک که توی ویدیو در موردش توضیحاتی رو دادم دسترسی داشته باشید. برای شروع لازمه که به پست تایپ نوشته برید و روی نوشته تازه کلیک کنید. با این کار شما اقدام به ایجاد یک نوشته تازه توی وردپرس کردید. قبل از اون بیاید چند نکته در مورد نوشته ها بهتون بگم.

نکات مهم در ایجاد یه نوشته گوگل پسند (کاربر پسند)

برای این که محتوای نوشته شده توسط ما و در وردپرس توی قدم اول نوشته های خوبی به شمار بیان تا ما بتونیم اونها رو توی جایگاه های مناسبی در گوگل ببینیم لازمه که یه سری از الگوریتم های گوگل رو رعایت کنیم تا این جایگاه رو بتونیم به دست بیاریم و اطلاعات مفیدی رو که نوشتیم رو با هر هدفی که داریم به کاربر برسونیم.

پس در نتیجه نکات مهم محتوا نویسی در وردپرس عبارتند از:

  • استفاده از کلمات کلیدی (توضیع شده) در مطلب
  • لینک سازی درست برای دیگر محتوا های وب سایت (لینک های داخلی)
  • لینک سازی خارجی (شبیه به افزونه های بالا که براتون گذاشتم)
  • محتوا نویسی با تعداد کلماتی بیش از 500 عدد
  • استفاده از تیترهای جذاب
  • قرار دادن عکس و ویدئو در نوشته (حجم های کم، کیفیت بالا)
  • مطالبی یونیک و جامع (به هیچ عنوان کپی نکنید)
  • ایجاد لینک سازی داخلی بین تمامی مطالب مرتبط
  • ایجاد ساختار درست در پیوند یکتا (یا همون URLs)

کلمات کلیدی و دسته تخصصی سایت

گوگل با توجه به مقالات و یا محصولاتی که شما در وب سایت خودتون دارید و در موردش تولید محتوا کردید، وبسایتتون رو شناسایی و دسته ای که در حال کار کردن روش هستید رو تشخیص میده. هر چقدر شما تخصصی تر به یک حوزه بپردازید ارزش کار شما بیشتر خواهد بود.

با توجه به جست و جوی کاربر و شناخت گوگل از مطالب وب سایت شما، بهترین مطلب در هر کلمه کلیدی (بسته به الگوریتم های گوگل) به کاربر نمایش داده میشه تا کاربر بتونه از اون اطلاعاتی که میخواد رو استخراج و یا محصول مورد نظر رو خریداری کنه.

محتوا نویسی در وردپرس؛ نویسندگی و کسب درآمد!

باید توجه داشته باشیم که گوگل دارای تعداد زیادی صفحه هست که زمان جست و جو ممکنه مقاله ما در صفحه های پایین تر نمایش داده بشه. حالا برای اینکه مقاله ما در صفحات اول جست و جو بیاد چیکار کنیم؟

برای اینکار نیاز به یک مقاله کاربرپسند داریم. این مقاله باید توسط کارشناس سئو با بهترین کلمه کلیدی انتخاب و برای اون محتوای مناسبی نوشته بشه. در این حالته که کاربر اطلاعات مورد نیاز از محتوا رو به دست آورده و تعامل با وب سایت ما رو خواهد داشت. برای انتخاب یه کلمه کلیدی مناسب باید ببینیم اون کلیدواژه چقدر ترند هستش و با بررسی یه سری المان دیگه اون رو برای نوشته خودمون انتخاب کنیم.

برای این کار میتونید کلید واژه خودتون رو که قراره مقاله دربارش بنویسید رو توی گوگل سرچ کنید و مقالات وب سایت های دیگه رو با یک برسی جزی مطالعه کنید تا دستتون بیاد چجوری و از کجا شروع کنید تا مقاله شما هم به بهترین نوع نمایش داده بشه.

حالا که یاد گرفتین از کجا شروع کنید باید یک سری قواعد رعایت کنید تا کاربر به راحتی از مقاله شما استفاده کنه. مثلا علایم نگراشی و یا قوائد استفاده از تیتر ها و توضیحات اون رو رعایت کنین و همین طور یک پاراگراف رو خیلی طولانی نکنیم و گاهی از اول خط برای نوشتن ادامه مطلبتون استفاده کنین.

محتوا نویسی در وردپرس از تیتر 1 تا تیتر 6

تیتر بندی ها توی وردپرس نیست، بلکه در اصل توی کدهای HTML هستش تا موتورهای جست و جو به اهمیت متون پی ببرن. ترتیب اصلی تیترها توی کدها به قرار زیر هستش:

  • h1
  • h2
  • h3
  • h4
  • h5
  • h6

تیتر یک یا (h1): تگی هستش که شما برای درج موضوع مقاله و مطلب خودتون باید ازش استفاده کنید.

تیتر دو یا (h2): تگی هستش که شامل بخش های اصلی موضوع نوشته ما میشه. مثلا اگه موضوع ما بهترین گوشی های سال 2024 باشه، تیتر 2 میشه آیفون 15 و به همین ترتیب سامسونگ گلکسی اس 22 هم تیتر 2 هستش.

محتوا نویسی در وردپرس؛ نویسندگی و کسب درآمد!

تیتر سه یا (h3): اگه شما توی مثال بالا بخوای ویژگی های اصلی گوشی آیفون 15 به عنوان یکی از بهترین گوشی های سال 2024 رو بگی اون ویژگی های میشن h3 یا همون تیتر سوم مطلب شما…

به همین ترتیب اگه زیر شاخه ای از شاخه بالایی وجود داشت میتونیم تا h6 بریم. اما به صورت معمول خیلی کم پیش میاد توی یه مقاله از h1 تا h6 استفاده بشه. یه نکته مهم این که هر مقاله فقط یک h1 داره و میتونه شامل چند h2,h3,h4,h5,h6 باشه.

آوردن مقدمه ای مناسب برای توضیح کلی مقاله

کاربر از اینکه به راحتی و با یک نگاه بخواد کل مقاله شما رو بفهمه و درک کلی داشته باشه علاقه داره و شما با بولد کردن کلمات و جملات کوتاه اما اصلی و توضیح دادن کلی درباره مقاله در مقدمه، این امکان رو براش محیا میکنید . پس برای اینکه کلیت مقاله شما در ذهن کاربر بمونه نقات قوت مقاله خود رو در مقدمه بنویسید.

محتوا نویسی در وردپرس و بولد کردن کلمات

با بولد کردن کلمات شما میتونین درباره پاراگراف که کاربر قراره اون رو بخونه قبل از مطالعه اون کلیاتی در ذهن کاربر ایجاد کنین و با این روش به کاربر اجازه میدین که اون قسمت از مقاله رو برسی کنه و اگه لازم باشه کل اون پاراگراف رو مطالعه کنه.

در رابطه با بولد کردن بخشی از پاراگراف باید بهتون بگم که کلماتی رو بولد کنین که تقریبا یک منظور کلی رو برسونه و باهم هماهنگ باشن. اینو هم بگم که سعی کنید تعداد کلمات هر پاراگراف رو زیر 150 کلمه ننویسید. برای جذابیت مقاله بهتره که این کار انجام بشه وگرنه ضرورتی نداره.

خب خب، همینجا مطلبمون رو تموم میکنیم تا در آپدیت هفته دیگه که توی دی ماه 1402 میوفته به تک تک موارد بالا بپردازیمو به کلی شرحشون بدیم. پس با وبتریکس تیم همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
وبتریکس تیم